Fästing och myror

Under söndagskvällen upptäckte lilleman något som kliade och satt fast i skinnet på honom.

Jodå! En fästing.

Problemet var att maken inte var hemma och jag aldrig själv plockat bort någon fästing tidigare. Men med förenade krafter, lilleman och jag, löste vi det.

Betett ser fint ut så här några dagar efter.

På måndagskvällen när jag skall kvällsvädra på lilleman rum upptäcker jag massor med flymyror på fönsterkarmen. Jag tömmer nästan en sprayflaska radar i hans rum och medans myrorna dör en säker död (fy så rälig jag är) så bär jag ut lillebrors madrass med täcke och kudde. Inte kunde han ligga där inne i den lukten.

Under några nätter nu har han fått sova i vardagsrummet och eftersom att han ligger där ville ju storebror ligga i soffan.

Några tappra krigarmyror har kommit in efter sina andra familjemedlemmar men det har slutat med döden för dem oxå, de har inte klarat av den sprayen som ligger kvar mellan golv och vägg, bakom listen som nu varit av.

Vi har storstädat, med betoning på STORstädat. Allt har varit framme, alla backar lådor hyllor allt har blivit tömt och avtorkat och avkollat från myror. Även legobackarna. Sortering. Kastning.

Nu är det rent och fint och dyker det inte upp fler krigare så får lillebror och storebror flytta in i sina egna sängar/rum igen.

Skönt med ännu ett utrymme som är i ordning.

Kommentera

