Plastbanta eller inte…

För ett tag sedan läste jag ett inlägg på en blogg som fått mig att tänka lite…

Jodå! Jag plastbantar lite, med betoning på lite.

Den senaste tiden har jag köpt en del förvaringsburkar i glas, smör askar i glas, grytslevar i trä.

Jag har upptäckt att mina förvaringsburkar i plast, även de från Tupperware, blir oljiga invändig när de inte används på ett tag. Invändigt är de skadade, känns som om det fastnat, mat, i porerna, kanske. Grytslevar som får ny form på den del som når den varma botten i grytan. Mina smör askar behövde verkligen bytas ut och jag var helt överlycklig när jag hittade nya i glas som jag kunde önska mig i julklapp. 

Jag tror, du behöver dock inte tro om du inte vill, att plast inte är så bra för vår hälsa. Jag tror oxå att vi i dag är betydligt smartare och kunnigare än vad vi var för ca 30 år sedan. Jag tycker oxå att vi skall använda oss av våra bättre kunskaper.

Hormonförstörande ämne i plast. Första gången jag kom i kontakt med det tänket var för snart 20 år sedan. Jag undrar hur jag i dag hade mått om jag då lyssnat.

Vi hade kommit i kontakt med en kvacksalvare, en kiropraktor, som faktisk räddade livet på vår hund. En stor schäfer hane som veterinärerna ville steloperera i ryggen, det behövdes aldrig. Denna kiropraktor fixade ryggen så att han/hunden kunde leva ett någorlunda hundliv efteråt men fick pensioneras från sitt jobb där han inte längre kunde vara den förlängda armen.

Iaf, hos kiropraktorn var vi ofta och eftersom det var en hund gick det inte att träffas i mottagningen utan vi var ofta hemma hos honom och hans familj. Vilka verkligen levde som de lärde och när de hörde om våra svårighet med att bli gravida fick jag höra om hormonstörande ämne i plast. Framför allt i mjukplast, den vi har bl.a. runt osten och den vi köper och stoppar brödet i.

Vad gör det med våra kroppar?

När jag idag läser om sköldkörteln och vad man kan göra för att hjälpa sitt mående så är plastbantning en av åtgärderna, plast skall visst stressa kroppen på något sett. Maten är klart ännu viktigare men plastbantning är en del.

Jag känner igen det rena tänket, som jag nu läser om, med det som de då berättade om för mig/oss då. Det som jag då tyckte var kvacksalveri.

Jag har ju blivet utsatt för så otroligt mycket hormonstörande mediciner för att både ta bort ägglossning och för att producera många ägg på en och samma gång. Manipulerat så mycket med min livmoder och mitt system.

Tänk om jag lyssnat och lärt…….hur hade jag då mått i dag?

Jag tänker inte byta ut ALLT men skall börja tänka på det när jag handlar nytt.

Tycker också att det tänket behöver komma in lite var och här i samhället.

Kommentera

