Döden är närvarande…

Lillebror har börjat få mardrömmar om döden. Eller mardröm och mardröm, kanske mer tankar om döden.

Kommer inte riktigt ihåg vad han frågade om för ett tag sedan men som svar berättade jag om de person som blivit återupplivade som säger att de sett ett ljus. O det var ju liksom inte så bra.

Iaf har han nu några kvällar haft svårt att komma till ro i sin säng.

Han tycker det är så fruktansvärt tråkigt att man som död inte får göra roliga saker, äta och dricka gott, bara ligga alldeles stilla och se ett ljus. I många många år.

Första kvällen när jag hämtade min kudde och filt, kröp upp i hans loftsäng och la mig till rätta, så utbrast han:

-men mamma! Vad gör du? Det brukar inte du göra.

Nix! Jag ligger sällan i hans säng, den är alldeles för svår och knakig att ta sig ut ur ljudlöst och icke väckande av ett svårsovet barn. Jag har alltid stått sidan om sängen när han behövt ha någon hos sig.

Men nu var det ju liksom tvunget. Efter en stund kände jag hur han liksom la sig tillrätta, hittade sin sovställningen samtidigt som ena hande låg i kontakt med mig och han kunde slappna av.

Jag vet inte om det var en halvtimme eller timme jag låg där, slumrade säkert en stund själv, innan jag knarrandes klättrade ut ur sängen, utan att väcka honom.

På morgonen konstaterade han att jag hade gjort honom såååå trygg när jag låg där, så det blev jätte lätt att somna.

O det är så svårt med dessa tankar och rädslor, jag vet inte riktigt vad jag skall säga, för risken är ju att det är något som de fastnar vid, så som ljuset nu.

Men det är väl nu han börjar bli lite större, förstå lite mera, tänka ett steg till.

Det är ju himla mysigt att somna sådär sidan om men inte riktigt var kväll, så jag hoppas han tar sig ur detta utan att skapa något nytt.

Kommentera

