Bra smak hon hade den där lilla kickan.

Ja! vilken bra smak jag hade då där på sen -70 eller tidig -80 tal, när jag var en liten kicka.

När det var födelsedag, julafton och morsdag fick jag själv fixa presenter till min mor, jag hade ingen far som kunde hjälpa mig där, styra upp mig, hjälpa mig att betala mm.

Jag tror att det var vid tre olika tillfällen som jag köpte tre ljusstakar i glas till min mor. Har aldrig trott att de skulle bli värdefulla och jag har väl själv egentligen inte som vuxen tyckt att de var speciella.

Men ack vad jag bedrog mig…


Så har jag sett liknande på lite olika håll och lagt märke till att de var från Iittala, så jag vart ju tvungen att kolla närmre på de ljusstakar som jag get min mor.

Jodå! Ljusstakar från Iittala. De berömda Festivo ljusstakarna som är formgivna av Timo Sarpenevo. Tyvärr inte signerade av honom.

Hon vågar inte längre använda denna typ av ljus, så ljusstakarna är undanplockade och eftersom jag visade intresse så fick jag även dessa av henne på min födelsedag.

Det kändes jätte konstigt att få/ta tillbaka det man en gång gett eller så var det att det liksom blev ett förtidigt arv, av henne, som vart jobbigt.

Jätteglad är jag att ha dem här hemma och så funderar jag på om jag skall köpa på mig de andra storlekarna oxå. Det finns 8 olika storlekar, mina är de 3 minsta. Det är ganska maffigt att se alla 8 när de lyser tillsammans på en bricka.

Det roliga är ju att JAG en gång valt ut och själv köpt dem till henne och nu i dag är de värdefulla och många i min egen ålder köper dem. Att de liksom fortfarande finns kvar och att det finns en marknad för dem. Det där speciella kommer ju inte att finnas till de delar som jag eventuellt köper till men det är ju de gamla delarna som är dragningskraften.

Kommentera

