Heta diskussioner i familjen…

För ett tag sedan hade vi, jag och maken, en diskussion om det här med mat.
Vad är mat för honom? Vad är mat för mig? Vad är hemlagat? Vad gör tillsatser med oss? Osv 

Han förstår inte att jag ogillar matlagning när jag vill måna om från grunden lagad mat?

Kanske är det svårt. Kanske är det dubbelt. Jag vet inte. Jag ser matlagning som ett nödvändigt ont. Jag måste ju ha bränsle för att fungera och ju bättre bränslet är, ju bättre fungerar ju jag.

Eller???

Förra veckan skulle vi göra veckomatsedel och jag VÄGRAR att göra den själv. Vi är två föräldrar och två barn som skall äta. Vi kan hjälpas åt.

Mannen ville ha ärtsoppa. Det är inte en favorit hos mig men ibland får man bara gilla läget. Fast han vill ha den där ärtsoppan som köpes färdig i korvförpackning, bara att snitta och klämma ur.

Höga toner….

Jag hittar lösningen, vi bestämde att vi skulle koka den under helgen när vi hade  tiden och skulle sedan äta på tisdagen när den har fått gona till sig.

När vi står och skall koka ärtsoppan på söndagen har vi missat att lägga ut köttet, från frysen, som skulle koka med. Det mesta av vårt köpta kött  åker in där då vi veckohandlar det färskt.

Så det var bara att inse att jag på tisdagen ändå skulle få en middag inte helt från grunden lagad. 

Alltså! Jag är inte helt emot att köpa färdigt, halv och helfabrikat men min önskan är att vi minimerar det och att vi hjälps åt.

Han skulle alltså köpa hem någon köttkorvshistoria.

MEEEEN vet ni! Han köpte även hem färdiga pannkakor?????

Pannkakssmet som är sååååå lätt att själv röra ihop och sen bara fräsa.

Jag bara vägrade. Barnen åt dem istället för en kvällsmacka och eftersom det både fans hemgjord jordgubbssylt och vispgrädde till, så åt de tills de var slut.

Barnen äter ju det som serveras, oavsett tillsatser, men storebror kommenterade att de smakade lite ”fake”

Hettar det till hemma hos er oxå?

Har ni samma syn på mat hemma hos er?

Kommentera

