Min nya telefon…

… har skapat mig huvud bry.

Jag har haft en arbetstelefon som jag har kunnat annvända privat men jag känner mig låst. Allt handlar om arbetsgivarens välvilja och tyckande, i abonemangsval, i GB internet och telefonmodel.

Man skall inte klaga när man får något men om man känner att man blir begränsad så får man ändra och ta kostnaderna själv. Därför valde jag att köpa en ny telefon innan Jul. Kanske lite panikartat men när man satt igång en snöboll så….

Jag ville ju att den nya telefonen skulle se likadan ut, samma appar, slippa lägga in allt igen, som den gamla arbetstelefonen, så jag synkade den nya från den gamla. Fast jag skulle ju inte ha samma Apple-id.

Behövde skapa ny e-post så jag ringde och bestämde på vårt Telia abonemang. Inga problem att skapa men måste sändas med snigelpost och inte med huvud e-posten på abonnemanget. Suck!

Detta var en torsdag och trots A post kom det inte förrän på måndagen. Slet upp kuvertet när det kom och insåg till min fasa att de stavat fel med en bokstav. Ringde och fick det enkelt ändrat som jag ville ha det.

Satt i två, TVÅ, TVÅ timmar  innan jag gav upp. Här inser jag att de bara rättat till bokstavsfelet på utgående post och inte på ingående post. Fick det dock ändrat utan problem när jag ringde men det tar mycket tid och energi.

Tillbaka till telefonen. Nu hade jag e-posten men vart inte människa till att flytta över telefonen till mitt andra Apple-id. Ringde Apple. Tyckte jag fick pratat med en bra kille där men det visade sig senare att han mer verkade som ny på jobbet.  Hade inte riktigt koll på det hela. Sonens telefon var nämligen på mitt Apple-id och den behövdes enligt honom flyttas på och då behövde jag ju först kolla av med sonen vad han kanske skulle bli av med och hur vi sparar hans viktiga.

I torsdags ringde jag Apple igen och fick pratat med en riktig klippa. Ingenting var svårt och invecklat. Lätt som en plätt. Och vadå plocka bort sonens innan jag flyttar…

Tjoffs tjoffs så vart det klart med min telefon på den Apple-Idn som jag ville. Meeeen sen funkade inte mitt huvud mera och fick hjärnsläpp med koderna. Var tvungen att lägga på och när jag kom på rätt lösenord så fixade jag resten själv, tror jag.

Nu väntar jag bara på nytt telenummer på jobb så jag har min privata privat och arbetstelefon på jobb och kan komma loss från sonen då vi är lite sammankopplade.

Alltså ännu inte helt tekniskt klar men det går framåt.

Kommentera

