Tjafs 

I all den oreda som jag känner i huvudet höll jag på att bli tokig av en massa tjafs från oss alla.

Så för att skapa liiite ordning på det hella ordnade jag med millimeter regler för storebror. Inget utrymme att smita undan.

  • Bäddad säng
  • Inget, absolut inget, får ligga framme på sängen, soffan, bordet, golvet och fönsterkarmen.
  • Ta hand om gympa/badakläder 

Sen dator och mobil

Det här har vi nu haft i två veckor. De gånger det inte har varit tillfredsställande undanplockat har jag plockat dator och mobil för den kvällen. 

Och han har verkligen lärt sig. Eftersom det dagligen plockas undan hinner det inte bli så mycket och på tio minuter är allt fixat.

Men det gäller att jag är stenhård för det testas alltid lite.

Det blev så bra resultat av det hela att jag införde samma för lillebror.

  • Bädda sängen
  • Plocka undan från golvet
  • Träna trummor
  • Fixa matteläxan (ev en till två dagar i veckan)

Sen är det ok med paddan fram till kvällsmaten.

  • Läsa läsläxan för en vuxen

Sen är det ok med paddan igen.

Så mycket tjafs jag slipper med hjälp av detta. Det bara löser sig själv liksom. Jag behöver inte bli irriterad. Jag har lyckliga barn som har ordning och vet när de får ta sin teknik.

Sen finns det några stängbara skåp på deras rum och dem skall man inte öppna. 😉 Sakerna trillar ur bara man tänker tanken på att öppna. Det blir en annan nöt att knäcka men så här långt känns det bra.

Kommentera

