Kakor

I helgen bakade lillebror och jag små kakor. Han frågade så fint och jag hade hos Bambi hittat fina kakor.


200gr smör 
1dl socker
4 1/2dl vetemjöl 
1krm vaniljpulver
2msk kakao

Smör och socker vispas pösigt sen i med resten utom kakaon.

Dela degen i två halvor och i den ena halvan blandar du i kakaon.

Låt vila i kylen två timmar övertäckt innan du tar ut och kavlar. Kavla ut degarna till lika stora bitar, lägg dem på varandra, rulla ihop dem på långsidan och skiva sen kakorna.

200grader i 8-10 minuter.

På Bambis blogg hittar du fina steg för steg bilder, orginal receptet och förslag på hur du gör fina fjärilskakor.

Själv hade jag jätte problem med utkavlingen. Kylskåpskallt kunde jag inte kavla, då sprack degen hela tiden, var tvungen att värma, arbeta, upp den, sen kavlade jag den mellan bakplåtspapper.

Men sååååå super gott……inte alls bra för figuren.

2 thoughts on “Kakor

Kommentera

