Föräldramöte & mobiltelefoner

I veckan har vi varit på föräldramöte i lillebrors skola. 

Phu! Jag tycker inte om föräldrarmöten. Det som sades hade lika bra kunnat skrivas ner på papper och jag hade sparat min tid.

Ingenting som vi skulle tycka till om, ingenting som vi skulle bli delaktiga i eller annat. Så vad är vitsen liksom.

Jag tvingade med maken. Vägrar att gå själv, dessutom klarar sig barnen själva den stunden och denna gång skulle lillebror vara på scouterna på exakt samma tid så. Då är det bättre båda går. 2 par öron som hör bättre än 1par och det blir lättare att diskutera sedan.

MOBILTELEFON  var en punkt. Skolan och fritids vill helst inte ha några telefonen överhuvudtaget på plats och om de finns måste de vara hårt av stängda medans barnen är där.

Jag ser oftast allting antingen svart eller vitt inte i gråzon eller jag ser inte skogen för alla träden, eller så är jag kärringen motströms. Så jag ser liksom ingen anledning alls för att en 2a (8år) skall ha en mobiltelefon med sig till skolan eller ens ha en egen mobiltelefon överhuvudtaget.

Okey! Jag kan vara öppen för att det kan finnas en anledning men än har jag nog inte hört någon. Det brukar finnas andra sätt att lösa det på, men visst jag skall inte säga emot.

Ännu mycket mindre tycker jag om mobiltelefoner när föräldrarna säger:

– ja men Pelle eller Stina ( för att vara rättvis) vill ju spela lite Pokémon innan skolan börjar.

Min personliga åsikt är att inte ens storebror har ett behov längre av en telefon och att smartphone  både till barn och vuxen börjar ta för stor tidsplats, betydelsefull och framför allt för dyr.

Vad tycker du om föräldrarmöten och mobiltelefoner till barn?

5 thoughts on “Föräldramöte & mobiltelefoner

  1. Jag håller heeelt med. Mina är 13 och 15 och precis som i din skola så vill inte lärarna att de har mobiler på lektionen och om de har det så tas de omhand och sen får föräldrarna hämta ut dem efter skoltid.
    Mina söner har aldrig mobiler med sig. Av den enkla anledning att de inte behöver dem i skolan. Skulle jag behövas kontaktas så kan skolan göra det och behöver jag komma i kontakt med barnen om det skulle va nåt alldeles akut så kan jag ringa skolan.
    Och Pokemon, det kan dom spela efter skolan isåfall. Punkt!

Kommentera

