En utdragen tand

I Julas var lillebror på den årliga tandkontrollen och precis som vi hade konstaterat att han hade två lösa framtänder, gjorde tandläkaren.

-De trilla av nu under Julen säger tandläkaren.

Den ena gjorde men inte den andre. I mars var vi åter hos tandläkaren då den nya tanden kom framför mjölktanden.

-Vi kan ta den om ni vill men den trillar om en vecka, vicka lite på den.

I går var vi där igen, tanden var fortfarande kvar och den nya har nästan vuxit ut helt framför.

-Jag brukar inte dra ut tänder på barn och det gör inget om den är kvar.

Men lillebror var inställd på att ta bort den, trotts att tandläkaren berättade om hur det skulle gå till och att det gör lite ont, så så fick det bli.

Bedövningssalva runt tanden, bedövningsspruta och så tången.

Inte en min, inte en tår och jag tror att han fullt och fast var redo för att ta den, jag tyckte hans kroppsspråk sa det.

Själv fick jag blunda och koncentrera mig på att andas. Mitt mammahjärta satt i halsen.

Lillebror tycker nog mest det har varit ett äventyr och ovanpå allt så kom tandfen med 2 guldpengar.

Kommentera

