Lär dig leva

Lär dig leva, är en bok jag länge velat läsa. Den verkar vara en sådan bok som är bra att ha läst, att ta fram då och då att läsa igen, uppdatera sig lite.

  

Bilden har jag hittat på internet.

Jag är inget stort bokmal och känner att det kan bli övermäktigt med de skrivna orden, det blir jobbigt helt enkelt att läsa.

Det kostar runt en tvåhundra kronor och jag är lite snål. Jamen! Om jag inte orkar läsa den så varför kasta ut pengarna liksom.

Biblioteket har den men den är alltid utlånad och jag vet aldrig om jag är sugen på att läsa just när det är min tur i turlistan av bokningar av den, så då blir det liksom lite svårt.

I går hittade jag den i storebros läs app och tog hem den. Nu kunde jag lyssningsläsa. Vilket jag då gjorde i går. Hela förmiddagen låg jag under filten i sängen, den röda adventstjärnan var tänd, mysfaktorn var hög, 4timmar försvann där med boken i örat.

Vilken fantastisk uppläsare. Ja det har betydelse, vem som läser eller rösten på den som läser och hur de läser. Ljuvligt. Har lyssnat på böcker som jag stängt av nästan direkt för att jag inte tycker om uppläsaren eller rättare sagt deras röst. Eller så har det varit en dator röst.

På kvällen när båda barnen kommit i säng, det fanns inget på tven och ögonen gick i kors på mig, valde jag sängen och boken. Den sista timmen av boken lyssnade jag på där och då.

En riktigt avkopplande dag med bara mig själv för ögonen. Kände mig väldigt mycket ego men så härligt att bara ta det lugnt. Inga måsten.

Jaha! Vad tyckte jag då om boken? Vet inte. Vi vet ju allt egentligen. Kanske bra att få det uppfräschat lite. Fast jag vet inte hur den kunnat bli en bästsäljare. Men visst, det ligger i tiden. Att leva i nuet. 

Hade jag haft den i bokform hade jag nog stannat till och skrivit upp lite tänkvärt, satt upp lite här och där, så jag kunde blivit påmind.

Boken börjar med en uppmaning, att ta ett kapitel i taget, fundera och reflektera innan man läser vidare. Det hade nog varit bra, nu blev det mycket korvstoppning på en gång.

Får se om jag läser/lyssnar fler gånger på den.

Har DU läst den?

Kommentera

