I dag låter jag tårarna trilla

…inte av sorg och smärta utan av lättnad.

I går var vi hos en utredare, kan vi kanske kalla henne. Och ja! Jag fick ju medhåll i allt det jag själv sagt om sonen och hans dyslexi och allt vad det gäller verktyg. O vilka verktyg då! Så bra.

Nu på morgonen hade utredaren pratat med skolan och de sa själva att de borde bli uppdaterade i denna värld. Jamen! Ett erkännande. 

Jag kallar dem för gammaldags och ringrostiga.

Iallafall så skall vi, utredaren och skolan träffas och vi kan luta oss tillbaka, för vi har ju vårt alldeles egna språkrör med oss.

Jag är överlycklig över att det bara är någon vecka till mötet, trodde det skulle behöva ta någon månad men samtidigt känner jag en förtvivlan då allt tar tid. Det blir några veckor här, nu innan, då sonen kommer att ha lärare kring sig, som inte är uppdaterade och har det där rätta tänket. Skall något beställas/köpas tar det ytterligare sin tid, sen skall det läras in. Men förstå  mig, jag är medveten om att det hade kunnat ta mycket längre tid.

Skall försöka torka tårarna och få något gjort här hemma på min lediga dag.

2 thoughts on “I dag låter jag tårarna trilla

  1. Men vad bra att ni får hjälp av utredaren av detta och att sonen kommer få den hjälp och det stöd han behöver i skolan! Underbart!

    När jag gick gymnasiet hamnade jag på samma buss en dag som en kille jag hade gått högstadiet med. Han hade alltid haft svårt för sig i klassrummet, men som klasskamrat tänkte man inte mer på det.. Men där på bussen berättade han för mig att det hade framkommit på gymnasiet att han hade dyslexi och då förstod jag varför han hade haft det så kämpigt. Men jag kan än idag känna att…varför reagerade ingen lärare på hans svårigheter förrän han gick i gymnasiet?! Helt vansinnigt!

    • Så sant, varför reagerar ingen. O idag bara för att man fått diagnos är det inte säkert att man får den hjälp man behöver. Att ha dyslexi är inget konstigt i dag man behöver bara det rätta tänket och verktygen. Jag hoppas det skall bli bra men jag är orolig.

Kommentera

