Blommor

Uppdaterat den 27 juni och jag kan konstatera att växer så det knakar, trots brist på solen. Välfyllt är nog det som är snyggast, så jag håller fast vid min tanke som jag hade vid planteringen. Kommer nog att gå en runda till med kameran om en månads tid.

Ett inlägg kanske mest till mig själv. Jag har tagit kort på mina blomsterkrukor som jag har i trädgården, de har ju inte tagit sig än men det känns som om det kommer att vara lite tunt med blommor även när det har tagit sig lite om någon vecka. Så därför gör jag detta inlägg och skriver ner mina tankar.

Jag har valt att endast ha två sorters blommor, kant lobelia och fjärilslavendel, då jag är lite lat av mig och jag har INGA gröna fingrar alls.

 

  
Kantlobelia som jag själv dragit upp. Så dem tidigt, februari el mars, april var försent. Så dem i små små krukor, det blir mycket lättare att så ut i stora krukan alternativt så direkt i stora krukan.

 

  
Här i min brunn har jag planterat 1 stakars ensammen inköpt fjärilslavendel. Det är för lite, det måste planteras mera. 4 fjärilslavendel el 1 fjärilslavendel med några lobelia framför o runt om. 

Usch! Jag ser att jag måste ut och rensa bort ogräs här bland mina stenar. Jaja, det går fort bara man kommer ut.

 
   

Välkommen krukan. Behöver en ny skyllt eller bara att kassera den som finns, den tar stor plats i krukan. En fjärilslavendel är för lite. Lite lobelia för att fylla ut eller en grövre lavendel.
 

  
Älskar mina krukor där i singeln och vilken tur jag hade förra året när jag hittade på pricken likadana, flera år efter att jag köpt de första, de jag har vid pool sofforna.

En tuja i den stora krukan, där händer inte så mycket mera. De två mellankrukorna behöver vars 4 lobelia för att fylla ut. Den minsta krukan kan nog behålla bara en fjärilslavendel, kanske en grövre lavendel. 

 

  
  

  

  
Poolkrukorna, de jag fann, likadana som de jag hade hemma, sedan flera år tillbaka.

 

  

  
Fråga mig inte vad det är för ett träd men det gröna passar så fint där i hörnan.

 

  
Nästa år skall jag nog ha fler lobelia i krukan runt trädet, 8 st, en i vart hörn och en mellan hörnen.

 

  
Denna kruka är nog den som fyller ut mest och best, med 4 libelia i.

  

  
Ja! Vad säger vi om denna. Kanske 3 lobelia i istället.

Om någon vecka får jag gå samma runda igen, fotografera och lägga upp här, så får vi se om mina tankar är rätt eller fel.

Längtar tills det börjar blomma…..tydligen ska sommaren komma till helgen, kan ju hoppas.

One thought on “Blommor

  1. Så fint du planterat! Här blri det bara kryddväxter i år då vi planerar att vara i stugan så mycket… Å tack för grattiset, i praktiken är jag ju inte miljonär, men har iaf anställning i två år till, och det känns grymt bra! 😀 Trevlig helg!

Kommentera

