Pizza bullar

Här om dagen bakade jag pizzabullar och jag kan säga att de har en rykande åtgång, tur jag räddade några till frysen. Storebror kan äta dem till frukost, lunch, mellanmål, kvällsmat och nattamat. Han nöjer sig inte med en och helst skall det vara både tre och fyra.

Kommer inte ihåg var jag fick receptet i från, men någonstans på nätet.

50g smör, 5dl mjölk, 1pkt jäst, 1tsk salt, 1msk socker, 1st ägg, 13dl vetemjöl.

1burk krossad tomater, 1msk tomatpuré, 1/2tsk salt, 1tsk socker, 1tsk torkad oregano, 1tsk torkad timjan, 1/2tsk vitlökspulver, 1/2tsk lökpulver, svartpeppar

300g skinka el bacon el blandat, 400g riven ost.

1st uppvispat ägg, 1dl riven ost, torkad oregano.

Blanda och koka i hop såsen fem minuter. Låt svalna.

Smält smör, blanda med mjölk och värm till fingervarmt, smula ner jästen. Rör i resten av ingredienserna. Låt jäsa 30 minuter.

Ta upp degen, knåda lite, dela i två bitar, kavla ut som till kanelbullar.

Bre på tomatsåsen ( inte längs ena långsidan, för bättre vidhäftning vid rullningen), lägg på skinkan och osten, rulla i hop. Skär i bitar och lägg i formar.

Låt jäsa 15-20 min.

Ugnen 225grader i 10-15 minuter.
 

Kommentera

