En inbjudan…

…till mormor.

”I år är det 70 år sedan den första boken om Pippi publicerades. Det var Astrid Lindgrens dotter Karin som en kväll 1941 utbrast ”Berätta om Pippi Långstrump!”. Hon var nämligen sjuk i lunginflammation och ville höra en historia som piggade upp. Eftersom det var ett ovanligt namn berättade Astrid Lindgren också en ovanlig saga om en ovanlig flicka, så stark att hon kunde lyfta en häst om hon ville. 1944 stukade Astrid Lindgren foten och fick tid att skriva ned alltihop och året därpå, 1945, kom Pippi Långstrump ut som bok.”

Och med detta tema har skolan bjudit in föräldrar, syskon och andra familjemedlemmar till en show i Astrid Lindgren temat.

När jag i dag hämtade hem lillebror från skolan, visade han stolt upp sin inbjudan han gjort till mormor. Jag som inte riktigt är bekväm med att ha henne med mig på sådana tillställningar, försökte med alla medel avstyra att bjuda med henne. Men när han nästan snyftande sa:

– Varför skall bara storebror få ha henne med?

Ja då smällte jag. Ja då var det dax att lägga mitt ego åt sidan och inse att för honom betyder hon något annat än hon betyder för mig. Dax att svälja.

Efter middag frågade vi honom därför, om han ville med ut och cykla, lämna inbjudan till mormor. Tror aldrig jag sett honom komma i sina ytterkläder och cykelhjälm så fort, sen cyklade han i rasande fart för att lämna sitt egengjorda inbjudningskort till sin älskade mormor.

Kommentera

