Ett år äldre

Jodå! Jag fyllde ett år äldre igår. Lite annorlunda när halva familjen inte var hemma.

Jag hade liksom ställt in mig på att det inte skulle bli något firande av mig på morgonen.

Maken och storebror ringde när jag och lillebror satt vid frukostbordet. De sjöng.

Så säger maken
-kan du hjälpa mig med en sak?
-ja säger jag
-gå in på kontoret

Jag knatar bort till andra änden av huset.

-ser du den röde väskan/bagen
-ja
-lyft undan den
-ja
-ser du lådan vi har alla våra kartor i
-ja
-lyft av locket
-ja
-ser du något

Där och då snurrar det i huvudet på mig. Han behöver hjälp med något, i en kartlåda…..jag fattade nadda.

Aaaaha….ett vitt kuvert och under det ett paket…..nu fattar jag.

IMG_3304

Vi avslutar samtalet då han har tid att passa. Dagen går och på kvällen vid middagsbordet ringer han igen. Vi pratar. Innan han avslutar så säger han att han ringer lite senare igen.

-varför då, frågar jag
-ja men du fyller ju år

Åter igen fattar jag nadda men det är liksom inte lönt att bry sig.

Lite senare ringer det på dörren. Jag öppnar. Har fullt sjå med att fundera på vem det är som står utanför.

IMG_3305

När jag tagit emot blommorna och stänger dörren, trillar polletten ner och jag säger högt…

– Det är därför han skall ringa mig igen.

Drottninglikt uppvaktad fast många mils avstånd.

2 thoughts on “Ett år äldre

Kommentera

