Pluggplanering och gråa hår…

…jamen alltså. Jag blir tokig.

Han behöver hjälp, han fixar INTE planeringen själv, det går inte.

Det jobbiga i kråksången är att ALLT hänger på MIG.
Jag skall palla.
Jag skall fixa.
Jag skall planera.
Jag skall föra talan på skolan.
Jag skall söka hjälpen.
Jag skall se vad vi behöver för hjälp.
Jag skall…
Jag skall…
Jag skall hitta på saker som underlättar för oss och för honom.
Jag skall…

Har det undgått någon att JAG SKALL?

För ett tag sedan skapade jag någon typ av enkel datorutskrift på veckokalender…..för att vi vuxna skulle kunna planera sonens skolläxor på ett lättare sätt.

Jag bad om HJÄLP om vart vi skulle ha dessa kalendrar. Lätta att ta fram när det kom ny info om läxor o prov o annat. Lätta att ta fram för att hjälpa sonen att kolla av vilken läxa som gäller nu. MEN INTE ATT DE SKALL LIGGA FRAMME OCH SKRÄPA PÅ KÖKSBORDET HELA TIDEN – har jag fått hjälpen….NEJ

Hur många gånger har jag inte hört mannen säga till sonen -du kan inte ha alla dina böcker i väskan varje dag, du måste lägga dem i skolskåpet. Jamen snälla, FATTA, varför är det bara JAG som fattar att han inte löser det. Han fixar inte att ta fram och lägga undan böckerna före o efter lektionen. Det är enkelt för oss men inte för honom. Han fixar inte att ta reda på vad han behöver med hem när skoldagen är slut. Varför ligger det på mig att JAG MÅSTE HITTA ETT SÄTT FÖR ATT DET SKALL FUNGERA FÖR SONEN?????

Ibland undrar jag om det bara är vi kvinnor som funderar….tänker….planerar….tänker om…ändrar på tokigheter….

Det stressar mig. Jag orkar inte. Men om inte jag orkar, vem FIXAR då? Jag kan ju INTE lägga över det på en 12åring. Jag kan ju inte ens lägga över det på hans vuxna pappa.

Det fortsätter….

Nu har han inga vintervantar….glömda, vet INTE vart….skidsemester utan vantar??????

Gråhårig…..japp det kosta en massa i hårfärg när man har en okoncentrerad tonåring…..behöver boka tid igen hos frisören.

Jomen! Annars har det varit en bra lördag. Fått gjort mycket. Lite här och lite där. En sväng med cykel till mormor. Njutit lugnet av barnen som annars lätt blir lite trotsiga när deras pappa är hemma.

Kommentera

