Köttfärsbiffar

I dag gjorde jag en maträtt jag inte gjort på länge, så gott det blev men inte ”hälsosamt”.

Grundreceptet kommer från Karins Kök, Pannbiffar i ugn men jag hoppade över ugnen i dag.

Blanda 1dl skorpmjöl med salt, vitpeppar, svartpeppar, lökpulver, 1/2dl kalvfond, 2ägg (dem glömde jag i dag) och i med 2dl mjölk, låt svälla.

Blanda det sen med 1kg färs, jag använder alltid minst blandfärs. Forma biffar och fräs en yta på dem. I dag fräste jag först lite strimlad lök, för smakens skull, sen biffarna och när de fått en yta så tog jag av både dem och löken från stekpannan.

Hällde i 2dl vispgrädde i pannan, 1,5dl mjölk och samma kryddor som till köttet men jag öste i lite paprikakrydda och soja. Kokte upp såsen och färdig lagade biffarna och löken i såsen.

Serverade potatis och massor med smörkokta morötter till. Så gott och jag längtar redan till morgondagens arbetslunch.

2 thoughts on “Köttfärsbiffar

Kommentera

