Jäsformar & Grekiskt Lantbröd

I Julklapp fick jag av min mor två jäsformar till brödbak eller maken fick den ena och jag den andra. Vad nu HAN ska med en sådan till, han bakar ju ofta liksom.

IMG_0296    IMG_0302

I går när jag var in om på bloggen Radhuslivet hade Camilla under dagen bakat ett Grekiskt Lantbröd som såg ljuvligt ut. Jag hade jäst i kylen så i dag när jag kom hem från jobb satte jag igång.

25g jäst
5dl 37gradigt vatten
1dl havregryn
50g smält smör
1msk strösocker
2tsk salt
ca 12dl vetemjöl.

Jag smälte smöret, värmde upp det med vattnet, löste upp jästen. I med havregryn, vetemjöl och sist i med salt och socker.

Degen fick gå en bra stund i matberedaren, glömde bort tiden lite men det gick bra. Ställde undan degen för en timmes jäsning och påbörjade matlagningen. Lagom tills vi hade ätit färdigt var det dags att ta fram degen igen.

IMG_0294

 

 

Ut på arbetsbänken. Delade i två lika delar. Ner i jäsformarna. På med jäsduk för ytterligare 45 min jäsning.

 

IMG_0298

Passade på att gå på gåbandet den stunden. Lagom när jag var färdig där satte jag i gång ugnen som fick bli varm. 275 grader. Försiktigt vände jag ut bröden ur jäsformarna. Picka bröden försiktigt med en gaffel.

IMG_0299  IMG_0297

In i ugnen några minuter, 5-8, på hög värme och sedan på lite lägrevärme 200grader i 25 min.

IMG_0303

 

När bröden bakades färdigt passade jag på att ta en dusch. Kan lova att det luktade ljuvligt i huset när jag var färdig duschad.

IMG_0304

 

En stund senare samlades hela familjen vid bordet för kvällsmacka och provsmak.

IMG_0301

 

Betyget för brödet blev av mina stora män 9,8 av 10 möjliga. Ett bröd är slut.

3 thoughts on “Jäsformar & Grekiskt Lantbröd

  1. Vad roligt att jag kan inspirera med recepten jag lägger upp! *glad* Och smart lägga degen i jäskorgar, blev ju fint! Kanske dags ta fram min egen, glömmer tyvärr oftast bort att jag har en 😦 Har en likadan som ni har, avlång. Men skulle gärna vilja ha en rund med. Brödet blir ju så vackert när det fått ligga i en jäskorg 😀

Kommentera

