Nutella

Här hemma älskar barnen nutella men får det oftast bara till semestern, när det är lite extra festligt, då jag tycker där är lite mycket skräp i, så när jag hittade ett recept på hur man gör sin EGEN nutella tänkte jag prova. Jag stoppade i choklad och i den finns det en del onyttigheter, måste leta upp något som är bättre.

nutella

Rosta 200g hasselnötter i en torr ugnsform i ca 5-10 minuter utan att bränna dem, skaka ett par gånger och när skalet släpper gnugga dem försiktigt i en handduk för att få bort en del skal.

Mixa dem sen i en mixer, till en slät kräm.

3msk kakao
lite vaniljpulver
en nypa salt
1-2msk socker el florsocker (jag gjorde min lite sötare, ville locka barnen till att äta min och så kan jag minska sockret senare)
smältchoklad (jag hade i ca100g blockchoklad, gott)

I med allt i mixern och mixa. Smaka och i med mer av det du vill ha i.

Spara i ren burk, i kylen och där kan den stå i flera veckor.

Man kan även ha i lite smör för att få till rätt koncistens. När jag väl var färdig med den tänkte jag att smör skall jag inte ha i fler gånger då jag upplevde den söm för lös men efter ett par timmar i kylen är den näst lite för hård, kanske kan smöret mjuka upp den lite.

Kommentera

