Att bota migrän med knäckebröd

Jag var lynnig redan i morse, väste för att familjen totalt struntade i mig, struntade i att komma upp och att jag försökte göra det mysigt med möjlighet att titta på Julkalendern ihop innan våran dag skulle börja på vars våra håll.

Under dagen på jobb kände jag hur huvudvärken kom krypandes. Det tilltog efterhand som timmarna gick. Maken hämtade mig kl14 för färd till storebrors skola och i bilen kände jag hur värken tilltog ännu mera, illamåendet kom oxå krypandes.

Helt klart stress, press och spänningshuvudvärk. Förra gången vi var på skolan hade vi haft så mycket att komma med, så de, skolan, hade inte en chans att svara och ta beslut. Nu hade de haft tid att fundera och vi skulle få svaren. Jag kände att jag INTE skulle vara den tigermamma i dag som jag var förra gången. Det kändes inte bra. Jag var orolig för mötet.

På väg hem blev det än mycket värre. Jag blev lite svimfärdig. Tog en tablett och la mig i soffan med en blöt och kall tvätt trasa över pannan och ögonen, skönt men kände hur mina ögon åkte som i ett flipperspel från sida till sida, hur värken dunkade i tinningarna, pannan och hjärnan. Smärtan är så tydlig när man har den för att sen vara helt omöjlig att förklara. Mina tankars ord flög fram och tillbaka som bollen i flipperspelet, jag tänker mycket när jag har migrän men det gör ont, orden gör ont, så bäst mår jag när jag kan sova, då är allt stilla i huvudet och smärtan borta. Kände hur illamåendet körde från magen och upp och ner, var beredd på ett samtal med Ullrik ett tag.

Men jag var tvungen att hämta lillebror. På väg tog jag ett knäckebröd. Brukar inte gravida kvinnor gör det när de är gravid illamående? Jag har testat det några gånger. På något konstigt vis, knäckebröd, några meters motion, några minuters frisk luft och mötet med en av dem man älskar så där innerligt gjorde att jag plötsligt mådde mycket bättre. Villade lite till i soffan innan jag började med dagens mat och under kvällen förblev jag frisk.

Ett knäckebröd…..så enkelt.

One thought on “Att bota migrän med knäckebröd

Kommentera

