När någon ser…

…vad man har gjort och påtalar det.

I dag när jag lämnade lillebror på dagis fick jag ett andra tack av den ena pedagogen.

I början av veckan när jag lämnade lillebror på morgonen, hörde jag snyftningar från några buskar. Jag bad lillebror skynda sig in och ta av sig och jag skulle komma bak efter om en stund, gick till buskarna och hittade en lite pojke, snyftandes. Några större pojkar hade retats och knuffats.

Jag tog honom i handen och följde honom in till sitt kapprum och överlämnade honom till personalen där. Några tröstande ord på vägen.

Mitt mamma hjärta värkte. Tänk att man så liten kan vara så taskig mot ännu mindre och mot sina skolkompisar. Mobbing är hemskt. Även om den bara är för en gång och inget långvarigt. Mitt mamma hjärta blev ju naturligt vis stillat och glad för att jag faktiskt gjort skillnad, iallafall för denna pojke.

Lillebror hade gått in, tagit av sig och satt på plats i lektionssalen. Jag vinkade, slängde en slängkyss till honom och berättade snabbt för en pedagog om vad som hänt, för att de skulle kunna informera lillebror om varför jag hade tagit sådan tid. Kändes dumt att kalla ut honom när alla satt på plats, det var lugnt i klassrummet och de skulle starta med morgonens mys tid.

I dag sa pedagogen tack igen för hjälpen med pojken. Det värmer mitt mammahjärta lite till.

One thought on “När någon ser…

  1. Nah, stackars killen 😦 Vilken tur du hörde honom och kunde förbarma dig över honom! Håller med om att det är hemskt med mobbing, barn kan verkligen vara elaka. Jag pratar ofta med sonen att han alltid kan komma och berätta för mig om det händer nåt på skolan. Har berättat att alla är inte snälla och då är det bra om han berättar för mig, även om han ser nåt annat barn bli illa behandlat. Och vill han inte berätta för mig kan han alltid gå till en lärare, deras jobb är att lyssna på vad barnen säger.

    Hm..där sa du nåt, kanske ska testa nån annan välling och se om det hjälper nånting. Värt att prova!

Kommentera

