Två misslyckade bak eller…

I dag skulle jag baka bullar…

Tog fram allt, mätte upp allt, började blanda och blötlägga…

…så såg jag då jästen och bestämde mig för att inte fortsätta att baka, de kan inte vara bra.

 

Kronjästs hemsida hittade jag denna bild och den jästen ser betydlig fräschare ut än mina jästar. (Bilden tagen från Kronjästs hemsida, samt korigerad av mig).

 

Kom att tänka på att jag köpt en bröd mix från Finax och den gjorde jag bullar utav i kväll i stället. (Bilden tagen från Finax hemsida).

Det såg så gott ut där på påsen, bara så ljuvligt….

…men måste där vara så in i bombens mycket ingredienser som känns konstiga…

”Vetemjöl*, grahamsmjöl*, pumpakärnor* (10%), veteflingor*, potatisflingor*, rågsikt*, durumvetemjöl*, bakhjälpmedel* (maltmjöl (delvis rostat korn*/vete*/råg*, vetemjöl*, fullkornshavremjöl*, socker*, kornmaltextrakt*, förtjockningsmedel E412*, surdegspulver*, rågmjöl*, emulgeringsmedel E322, torkad glukossirap*, solrosolja*, enzymer, mjölbehandlingsmedel E300)), salt, solrosolja*, surdegspulver* (vetemjöl*, startkultur*), mjölbehandlingsmedel E300, *KRAV godkänd ingrediens”   

Åt andra sidan, mina bullar blev inte alls vad jag ville, får ge det en chans till fast då med bröd.

Varför jäser de inte upp till lite större bullar, blir luftiga och fluffiga??

Men goda var de med lite jordgubbssylt på.

Kommentera

